„Keď som bola študentkou, taktiež som sa zapájala do všetkých oblastí, ktoré DofE ponúka, ale ako súčasť rôznych krúžkov a mimoškolských aktivít,” spomína učiteľka telesnej výchovy, anglického a ruského jazyka na Gymnáziu Františka Švantnera na Novej Bani, Andrea Budinská.
Začiatky v DofE
Napriek tomu, že je Koordinátorka a Vedúca DofE Andrea Budinská v programe len nováčikom, chytil ju za srdce a veľmi ju napĺňa. Škola sa do DofE zapojila z jej iniciatívy: „Do školy prišiel informačný email a ja som sa toho chytila, chcela som sa o DofE dozvedieť viac. To však bolo možno 3-4 roky dozadu. Vtedy ešte neboli vhodné podmienky a taká podpora, preto sme začali až v roku 2019.” Ona sama nabáda aj ostatné školy, ktoré tiež dlhšiu dobu rozmýšľajú nad zapojením sa do programu DofE, že na to nikdy nie je neskoro.
Široký záber je v rozvoji dôležitý
Na DofE ju už v prvom maili zaujala všestrannosť programu. „Keď som bola študentkou, taktiež som sa zapájala do všetkých oblastí, ktoré DofE ponúka. V dnešnom svete sa síce zdá, že možností pre mladých ľudí je veľa, ale v skutočnosti sú často tlačení len do určitých koľají. DofE im pripomína, že záujmy sú rôznorodé a nemusia sa zameriavať len na jednu cestu,“ vraví.
Okrem toho vidí pestrosť aj vo svojej práci pre DofE: „Som Koordinátorka, Vedúca, Expedičáčka aj Hodnotiteľka.” To znamená, že zastáva všetky pre ňu momentálne dostupné pozície. „Je to všestranné, ale mám to rada, dáva mi to nadhľad. Už od začiatku som spoznávala všetky strany programu a rýchlejšie som pochopila, o čo v ňom ide,” dodáva.
DofE pre každého
Na ich škole je pri plnení programu DofE dôležitá dobrá komunikácia a kontakt so študentmi. Práve komorná a neformálna atmosféra im pomáha so zapojením žiakov do programu. Okrem toho zdôrazňuje Andrea aj fakt, že ani u nich nie je DofE len pre najlepších žiakov. „Páči sa mi, že sa u nás do DofE zapájajú nielen výborní študenti, ale aj tí, ktorí sú menej akademicky zameraní. Je to veľmi dobré, keďže samotné DofE stavia na tom, že je úplne pre všetkých, nie iba pre najlepších študentov.”
Rôznorodé záujmy študentov
Pestrosť DofE ilustruje aj na príkladoch svojich žiakov, ktorí sa venovali rôznym zaujímavým cieľom. Či už to bol chlapec, ktorý zabehol polmaratón, alebo kamaráti, ktorí sa rozhodli zveľadiť park a vytvoriť tým útočisko v prírode počas pandémie. „Program DofE nášho študenta inšpiroval, aby dal behu druhú šancu a začal trénovať. Nakoniec asi 22-krát zabehol okolo jazera, ktoré u nás máme a podarilo sa mu to,” vymenúva.
DofE Pikoška
Keby sa mohla Andrea zúčastniť DofE, vybrala by si nasledovné aktivity:
Talent - Štrikovanie alebo hra na klavír
Šport - Beh
Dobrovoľníctvo - Vedúca DofE
Autor: Eliška Pastieriková
Editor: Alexandra Galetová, Simona Lučkaničová